Hent inspiration i ro og mag fra en stribe værktøjer, som alle sammen er i brug på offentlige hjemmesider landet over. Hver oplægsholder giver en kort casebaseret præsentation med udgangspunkt i den måde, værktøjet bliver brugt på offentlige hjemmesider, og du får på den måde et konkret indblik i den måde, værktøjet bliver brugt på af dine webkolleger. Som noget nyt på Webdagen får du med ”Tool time” et kurateret udvalg med fire sponsorerede oplæg på hver 20 minutter, hvor du kan høre om potentielle løsninger på nogle af de udfordringer, I sidder med i hverdagen.
Kl. 10.15-10.35: Cludo - Hvorfor Region Sjælland valgte at skræddersy deres Cludo-søgeløsning
Vi tager et kig på, hvordan Region Sjælland skabte en borgervenlig søgeløsning, der udnytter fordelene ved avanceret teknologi (AI og machine learning), men bevarer kontrollen over oplevelsen. Med dette udgangspunkt vil vi gennemgå løsninger på følgende:
- Skabe en borgervenlig søgeoplevelse på tværs af sites
- Optimere relevans ved avanceret teknologi
- Analysere data og forbedre indhold
- Fremhæve tidskritisk indhold
- Dirigere borgere til andre sites
Kl. 10.40-11.00: XFlow - Styrk borgerens brugerrejse med digital selvbetjening
Er du nysgerrig på, hvordan I kan skabe tryghed i borgerens digitale brugerrejser? Hvordan I kan minimere både borgerens og jeres tidsforbrug og samtidig udvide jeres åbningstider? Og hvordan I kan reducere jeres sagsbehandlingstider og styrke borgernes datasikkerhed?
Så lyt med, når vi med udgangspunkt i Odense Kommunes rejse mod 1000 digitale selvbetjeningsløsninger på blot 3 år giver jer indblik i, hvorfor digitalisering af borgernes brugerrejser er vejen frem.
Vi kommer bl.a. omkring best practices for digital selvbetjening samt hvorledes nøgleværktøjer såsom Serviceplatformen og organisationsdata kan understøtte jeres arbejde.
Kl. 11.10-11.30: Ubivox - Nyhedsbreve fra det offentlige - tips og gode eksempler.
Få konkrete eksempler på gode nyhedsbreve sendt af offentlige instanser - og de formularer, der giver nye modtagere. Vi kommer omkring hvad nyhedsbreve er bedst til, og hvorfor det fungerer så godt til offentlig kommunikation.
Nyhedsbreve er tillid, og med den rette vejledning kan du gå i gang i morgen.
Kl. 11.35-11.55: Bleau - Governance by design: fra vision til praksis
Hverdagen for webkommunikatører i det offentlige gennemgår lige nu markante forandringer. I vores udviklingsfælleskab har vi nørdet med de store udfordringer og ambitioner, som kravet til øget digitalisering skaber, herunder:
- Hvordan skaber vi mere inkluderende medbetjening forud for en sagsbehandling?
- Hvordan frigør vi egne ressourcer, uden at gå på kompromis med skærpede regler indenfor GDPR, WCAG, NiS2-sikkerhed mv.?
- Hvordan sikrer vi lettere adgang til kommunes digitale rådhus, for alle der kan og vil?
- Hvordan skaber vi overblik over vores indhold, når mængden af forældet og ustruktureret indhold er vokset os over hovedet?
Oplægget giver jer et indblik i, hvordan forskellige kommuner, gennem indsigt i brugeradfærd kombineret med regler og procedurer for indhold, har opnået en mere velsmurt kommunikationsløsning, som både leverer inkluderende brugerrejser, og samtidig sikrer god digital hygiejne. Resultatet er en tidsbesparelse for både den besøgende og organisationen bag.