Schedule Tabs

This is sample of page tagline and you can set it up using page option
Expand All +
  • 18. september - Webdagen Perspektiv

    Aktuelle temaer, et bredere perspektiv og inspiration uden for de vante rammer. Vi starter kl. 13.30, og slutter med en hyggelig middag.

  • 19. september - Webdagen Classic

    Masser af hands-on cases, ekspertoplæg, workshops, praktiske tips og tricks, som du kan bruge med det samme i dit arbejde.

  • Op mod hver femte voksne dansker har svært ved at følge med i, hvad den digitale velfærdsstat stiller af krav til os som borgere. Det udfordrer dem i hverdagen, og det giver en oplevelse af manglende kontrol, manglende selvbestemmelse, manglende valgfrihed og manglende inklusion. Det problem har vi, i begejstringen over hvad digitaliseringen kan hjælpe os med, ladet ligge uden at gøre noget alvorligt for at løse. Det er faktisk både en demokratisk og menneskelig skandale.

    Digitalisering har i mange år primært handlet om effektivisering. Lisbeth Knudsen opfordrer til at det i højere grad skal tage udgangspunkt i og være til gavn for mennesker. Har vi som samfund godt nok greb om digitaliseringen? Favner vores digitalisering alle danske borgere på en ligeværdig og menneskelig måde? Hvordan kan vi sørge for, at alle er med, og ingen er efterladt på perronen, at sørge for, at vi bruger teknologien, men husker det kritiske blik? Vær med til diskussionen om hvordan vi kan arbejde mod mere inkluderende websites og få skærpet dit blik på, hvordan vi kan bidrage til en mere inkluderende digitalisering.

  • TBA

  • Elisabeth Aguilera is Chief Accessibility Officer at the Swedish public employment service and has taken accessibility to a another level than we are accustomed to in Denmark, together with her accessibility team.

    You have most likely heard of or perhaps even worked intensively on complying with the Web Content Accessibility guidelines (WCAG), but at the Swedish public employment service these principles are used for all digital platforms.
    Be inspired by Elisabeths work with organizing accessibility for all systems in the organization to create a more inclusive workplace.

  • Reykjavik kommune været igennem en digital transformation, som især tager udgangspunkt i gennemgribende organisations- og kulturforandringer. Ændringerne har resulteret i nye processer, metoder og mere sammenhængende digitale services.

    Reykjaviks tilgang til digital transformation involverer "kulturhacking", som indebærer forskellige metoder til at skabe opmærksomhed og inspiration til at se mulighederne i digital innovation og transformation af digitale services. Ved at bruge denne metode har de lokale teams bedre kunnet tage ejerskab over de digitale services, der er blevet udviklet.

    Som del af den digitale transformation, har Reykjavik kommune oprettet et team af digitale ledere, som forstår både teknologien og forretningen, og som kan fremme samarbejdet på tværs af siloer. Deres opgave er at opdage muligheder inden for hvert område og hjælpe ledere med at prioritere de digitale løsninger. De muligheder, der er blevet prioriteret, tages videre i Service- og Innovationsafdelingen, og der oprettes tværfaglige teams af digitale specialister, jurister, servicedesignere, produktdesignere og udviklere, som arbejder intenst med serviceejeren og frontpersonalet i hele undersøgelses- og udviklingsfasen.

    I denne præsentation vil Asta fortælle historien om, hvilke konkrete initiativer, der har virket bedst, og hvordan de har fundet nye måder at inspirere og motivere mennesker, der arbejder i den offentlige sektor til at se mulighederne og hvad teknologi kan hjælpe os med at opnå. Ásta er teamleder for digitale ledere i Reykjavik kommune.

  • Hvilke muligheder og begrænsninger er der i at bruge AI som hjælpeværktøj, og på hvilke områder kan det komme til at påvirke dit arbejde fremover? Frederik Kulager er især kendt fra podcasten “Frederik forklarer internettet” og hans journalistik på Zetland, hvor han ofte beskæftiger sig med kunstig intelligens. I dette oplæg deler han ud af egne erfaringer fra sit eget arbejde, og hvordan han ser potentialet for at bruge kunstig intelligens som arbejdsredskab.

  • With the world on the edge, we all need to question ourselves, what we can do to save the world and make sure the children and upcoming generations still have a future.

    And we need to ask, how sustainable are the products and digital experiences we build and run? Truth is: they can have a massive negative impact on the world. Still too many websites load tons of unnecessary data and thereby produce tons of unnecessary CO2 emissions. Still we build products focussing on our users, while harming other actors (human or non-human). Or still we build products that hang on to existing inequalities or constantly exclude certain people.

    UX as important part of the whole product creation process can and needs to play a significant role in changing this. But we need to discuss and maybe even change some of the main paradigms of UX, to stop creating harmful products and instead build digital products and experiences that are sustainable by default.

  • En hyggelig middag med lejlighed til at netværke med dine kollegaer og vende dagens input. Nyd Sinaturs kulinariske køkken med fokus på bæredygtighed og lokale råvarer - og med udsigt til Storebælt.

  • The importance of studying behaviour of users in developing websites cannot be underestimated. To build a useful website requires an extensive research and you need to have the right tools. In the discovery phase in building a new website for Hafnarfjörður municipality, hafnarfjordur.is, we took a special effort in mining site search data.

    On a fairly big website like ours the modern user wants to find information and complete tasks fast. The site search is central in the design and gives you a certain promise that it is the best way to find what you are looking for.

    In this presenation I give you an insight into our studies of users behaviour and what impact it had on the development of the website and how we used the analytical tools in the building process. Having a tool that is powered by AI enabled us to improve the digital experience and bring the users to the most relevant content.

    Site search data is important in the design and development process of the website but equally as important after launch. As we all know the development cycle of websites is a never ending task and needs continous improvement. The presentation gives you an insight to before and after launch search data mining of the team behind Hafnarfjörður‘s website.

  • TBA

  • Region Midtjylland har de seneste år arbejdet med en massiv omorganisering på webområdet. Indholdet på regionens ca. 80 hjemmesider skal nu ikke længere produceres af læger, sygeplejersker og sekretærer, men af uddannede webredaktører med indgående kendskab til hvordan man laver det bedste indhold til brugerne. Det vil i praksis sige, at med udgangen af 2023 vil ca. 1300 medarbejdere have fået frataget deres login til regionens CMS og den praktiske del med at opbygge indhold på hjemmesiderne vil være overgået til ca. 30 fuldtidsansatte webredaktører fordelt på hospitaler og i den centrale administration.
    Hør om de forskellige elementer, der har været med til at understøtte at projektet har kunnet lykkes. Du kan bl.a. høre om beslutningsgrundlaget, certificering af webredaktører og vores guide til hvordan man bygger godt indhold. Du kan få konkret inspiration med hjem til hvordan man kan støtte op om en omorganisering, selv hvis man ikke har mulighed for at gå helt så radikalt til værks som i Region Midtjylland.

  • Alle der har drevet en offentlig hjemmeside, kender til debatterne mellem de webansvarlige og organisationens fageksperter. Og de fleste kommer frem til, at det er i samarbejdet mellem de to fagligheder, at det bedste content udvikles. Men hvordan organiserer man dette samarbejde? Ditte Wolff-Jacobsen faciliterer denne workshop med en indlagt paneldebat.

  • Toon Vuursteen og Martijn Warmoeskerken fik fantastisk feedback på Webdagen 2022, hvor de fortalte om deres særlige model for at bruge analytics i den offentlige sektor.

    Hvor det sidste år handlede om KPI'er for de enkelte sidetyper, kigger vi denne gang på, hvordan vi måler på brugerrejsen på hjemmesiden.

  • Vi inviterer en række webmedarbejdere, som alle har været med til at udvikle en ny offentlig hjemmeside for nylig. De dykker hver ned i ét specifikt emne, som har været særligt i udviklingen af den pågældende hjemmeside, og du får mulighed for at spørge ind til de valg, som er truffet.

    Hvad fungerede godt? Og hvad de ville have gjort anderledes set i bakspejlet?

    På den måde får du kig ind i maskinrummet og inspiration til dit næste webprojekt.

  • In this hands-on workshop, we will work with how to use sustainable UX (SUX) in both the design of a website and the content management process. The workshop it meant for everyone who is involved in either the planning or building of a website or managing the content, no matter if you are a digital project manager or a web editor.

    In this workshop you will:
    - Learn about sustainable UX methodologies and why it is important for all people involved the creation/building process of digital experiences
    - Practice hands-on SUX methodologies
    - Learn how to embed SUX in your process to create more sustainable products and experiences

  • Du har arbejdet hårdt for at skrive klare tekster til dit site og sørge for, at strukturen på sitet giver mening. Men hvordan sørger du for, at brugerne forstår dine services og kan finde dem? I kraft af Googles Helpful Content-opdatering hænger de to ting sammen, da Google belønner indhold af høj kvalitet, dvs. indhold som rent faktisk hjælper brugerne. Det betyder, at det er mange gode grunde til at skrive målrettet til den digitale læser. Oplægget her fokuserer på den skrevne tekst, men kommer også ind på hvordan klar formidling hjælper i forhold til SEO.

    Du kan se frem til blandt andet at høre om:
    - Den læsende (digitale) hjerne
    - Konkrete skriveråd til digitale tekster.

  • TBA

  • TBA

  • TBA

  • TBA

  • Michael Schøt er kendt for sine spiddende punchlines og underholdende optræden, med politisk satire som omdrejningspunkt.

    I sit materiale tager Michael Schøt fat i samfundets tendenser og absurditeter, herunder vores digitale verden - og hans skarpe observationer og pointer giver stof til eftertanke.

    Han er bl.a. kendt fra Schøtministeriet, har udgivet adskillige succesfulde comedy-shows, vundet flere priser og har modtaget stor anerkendelse for sit arbejde.

    Vi er glade for at kunne invitere Michael Schøt på scenen som afslutning på Webdagen!