I det danske velfærdssamfund bryster vi os af en høj tillid til hinanden og til staten. Men hvordan påvirkes tilliden og sammenhængskraften i et samfund, hvor skærme i stigende grad afløser mødet mellem mennesker?
Det sidste oplæg på Webdagen tager afsæt i Jakob Sorgenfri Kjærs bog ”Kig op” (2024) og hans prisvindende artikelserie i Politiken om ’den digitale underklasse’. Den mere end 60 artikler lange serie handler om alle dem, der på den ene eller anden måde bliver hægtet af i mødet med det digitale Danmark og velfærdsstatens tiltagende krav til selvbetjening. Undersøgelser viser, at op mod hver tredje dansker i større eller mindre grad er udfordret af digitaliseringen. Velfungerende borgere i alle aldre risikerer at blive digitalt udsatte, enten kortvarigt eller permanent.
Med mennesket i fokus adresserer Jakob Sorgenfri Kjær de sundhedsmæssige og demokratiske konsekvenser af den digitalisering, der forandrede vores liv og samfund i løbet af ganske få år, og kommer ind på et par eksempler på, hvad vi og hvad du kan gøre ved det.
Hent inspiration i ro og mag fra en stribe værktøjer, som alle sammen er i brug på offentlige
hjemmesider landet over. Hver oplægsholder giver en kort casebaseret præsentation med
udgangspunkt i den måde, værktøjet bliver brugt på offentlige hjemmesider, og du får på den måde
et konkret indblik i den måde, værktøjet bliver brugt på af dine webkolleger.
På Webdagen får du
med ”Tool time” et kurateret udvalg med to sponsorerede oplæg på hver 20 minutter, hvor du kan
høre om potentielle løsninger på nogle af de udfordringer, I sidder med i hverdagen.
Case om Rejsekortet app. Ofte bliver inklusion og tilgængelighed noget man først kommer i tanke om til sidst, når man bygger nye digitale produkter. I Rejsekort & Rejseplanen har de valgt at tænke det ind helt fra start. Hør hvordan de har gjort i praksis.
De er vores allesammens dårlige samvittighed – Google Business Profiles. Vi ved godt, at vi burde tage hånd om dem, men det virker helt uoverskueligt!
Assens Kommune har kastet sig ud i det og samlet en række erfaringer. Den gode nyhed er, at man godt kan få styr på profilerne. Den dårlige nyhed er, at der ikke er noget quickfix. Opgaven kræver lidt systematik, vedholdenhed og tid. Kom og hør om de helt lavpraktiske overvejelser og erfaringer, som kommunen har gjort sig, og få konkrete tips til din rejse mod korrekte data og god samvittighed.
Hvordan kan kvaliteten af kommunale hjemmesider måles for at sikre, at de lever op til forventningerne om brugervenligheds-, indholds- og designkvalitet? Julie har i sit speciale udviklet et bud på en evalueringsmodel, der systematisk kan bruges til at måle kvaliteten af kommunale hjemmesider. Modellen er bygget op om omkring 77 kvalitetskriterier, der når de observeres og indsættes i modellens beregningsmodel genererer et samlet indeks på mellem 0-100%, som gør det muligt at identificere konkrete forbedringsmuligheder med datadrevet indsigt.
Med oplægget her vil Julie gerne lægge op til en dialog omkring styrker og svagheder ved kvantitative kvalitetsvurderinger og hvordan de kan bruges i praksis. Så kom og hør et frisk take på kvalitetsmåling af kommunale hjemmesider, og tag dine bedste forslag og idéer med som feedback.
Webdagen er den årlige konference for dig, som arbejder med offentlige websites og andre digitale platforme.
Vi sender dig praktisk information om konferencen, nye detaljer om programmet og vigtige ændringer.
Skriv dig op til nyhedsbrevet