Offentlige websites har ingen konkurrenter, og der er ingen pointe i at arbejde med at forbedre vores placeringer i Google. Eller vent lidt … lader vi de fleste af brugerne i stikken, når vi ignorerer det allerførste trin i deres brugerrejse?
Af Thomas Petersen og Niels Skovmand
Som offentlige webmedarbejdere har vi ikke ressourcer til at fokusere på, hvordan vi fremstår i Google, for vi har jo travlt med at få styr på tilgængelighedslovgivningen, svede over de uhåndterlige GDPR-regler og bare holde skruen i vandet i den daglige drift. Og det er vel egentlig et luksusproblem, for borgerne skal jo nok finde os. Hvor skulle de ellers gå hen?
Hvis det skal give mening at tale om sammenhængende digital borgerservice, så er det nødvendigt at fokusere på den digitale kanal, hvor de fleste af vores borgere starter – nemlig Google. For det nytter ikke ret meget at have et letlæseligt og gennemtænkt indhold på ens website, hvis søgninger i Google fører brugerne de forkerte steder hen, eller indholdet slet ikke kan søges frem.
Google er et af de allerførste første touchpoints i mødet med den offentlige myndighed. Hvis vi ikke er optaget af, om vores tilstedeværelse i søgemaskinerne er meningsfuld og sammenhængende, så svarer det til at se stort på, at svingdøren i Borgerservice er gået i stykker eller at ignorere, at vores telefonsystem er nede.
Som offentlige kommunikationsfolk, så taler vi ustandseligt om at møde brugerne i øjenhøjde og tale deres sprog. Vi vil gerne arbejde datadrevet, og evnen til at skrive kort og forståeligt ligger så meget på rygraden, at vi knap nok reflekterer over det mere.
Men hvornår har du sidst tjekket, hvilke ord dine brugere rent faktisk bruger, når de søger sig frem til dit indhold? Måske stoler vi nogle gange lidt for meget på vores sproglige autopilot og fører vores brugere på afveje. Hvad nu, hvis vi kunne få et indblik i deres sprog, så vi kunne tilpasse vores egne ord og på den måde levere den rigtige service på det rigtige tidspunkt?
Vi vil gerne skræddersy vores henvendelseskanaler, så de giver mening for borgerne, og så kontakten bliver håndteret så effektivt som muligt. På en måde kan man anskue en offentlig hjemmeside som en sorteringsmekanisme for henvendelser, og set i det lys er det vigtigt at reflektere over, hvor gode vi er til at hjælpe brugerne de rigtige steder hen. Hvis vi fremstår rodede og forvirrende, så sker der det, at henvendelserne lander de forkerte steder eller giver uhensigtsmæssige tilbageløb – og en masse frustration hos brugerne.
Søgemaskinen er i mange tilfælde borgerens første skridt i deres kontakt med det offentlige, og det kan have en afgørende rolle i at sikre, at vores borgere finder frem til de mest hensigtsmæssige kanaler. Der er klare gevinster at hente, og det er et altafgørende værktøj i arbejdet med at sikre sammenhæng i brugerrejsen.
Vi mener, at emnet bør prioriteres langt højere hos os som offentlige webmedarbejdere, og selv små SEO-greb kan give store resultater. I første omgang kunne det være at fokusere på at optimere indholdet. Som alt andet god kommunikation handler det om at reflektere over det sprog, vi bruger, og om det matcher det sprogbrug, som brugerne har. Ved du, hvad borgerne finder, når de søger efter dit indhold?
Thomas Petersen og Niels Skovmand er arrangører på konferencen Webdagen og har begge mange års erfaring fra arbejdet med offentlige websites, bl.a. som webkoordinatorer i Københavns Kommune.
SEO er en disciplin med mange færdigheder, men lad os slå det fast med det samme – du behøver ikke kende til alt inden for SEO. Brug din sparsomme tid fornuftigt ved at fokusere på det indhold, der allerede er på hjemmesiden. Her er 3 hurtige tips til, hvad du kan gøre:
Kig kritisk på siderne, og tjek, at det er de rigtige søgeord, der bliver brugt. Hvilke relaterede søgeord kan hjælpe Google med at vise den rigtige side i søgeresultatet. Brug Google Trends eller fx. Übersuggest for at finde relaterede søgeord og se hvor mange, der månedligt søger efter de ord.
Vær sikker på at du får beskrevet indholdet for siden tydeligt i sidetitlen og metabeskrivelsen – det er ofte der, brugerrejsen starter, så det er vigtigt at præsentere den rigtige information i Google.
Links som “læs mere” eller “handleplan” er no go. Hverken Google eller brugerne forstår, hvad der gemmer sig bag indholdet. Gør links forståelige – for både menneske og maskine. Det gør det nemmere at forstå, hvilken information der gemmer sig bag linket.