fbpx

Program for Webdagen 2020

Tre spor: SEO, Brugerfokus og Digitale tendenser. Ændringer i programmet kan forekomme.

  • 26. februar, 2020


  • Start konferencen med god økologisk morgenmad og frisk kaffe
    Brugerfokus
    Digitale tendenser
    SEO

  • Niels Skovmand og Thomas Petersen fra Webdagen byder velkommen til den første udgave af konferencen.
    Brugerfokus
    Digitale tendenser
    SEO
    Where
    Flintholm


  • Brugerfokus
    Digitale tendenser
    SEO
    Where
    Flintholm

  • Hvad skal du som redaktør, webmaster eller skribent vide om tekster til søgemaskinerne i 2020? Hvad betyder alle de seneste algoritmeopdateringer i forhold til dit arbejde og hvordan kan du fremtidssikre dit indhold?

    Få konkrete tips og tricks til hvordan du kan optimere og skalere dit indhold - og lær hvordan de største brands arbejder med indhold til søgemaskinerne.
    SEO
    Where
    Helleholm

  • Erhvervsstyrelsen har udviklet en ny brugergrænseflade, når man skal ændre virksomhed. På Webdagen fortæller de, hvordan de er gået til opgaven, og hvilke resultater og erfaringer det har givet. Kristine Poulsen-Hansen fra Erhvervsstyrelsen fortæller om den nye løsning, som er udviklet på baggrund af en systematisk adfærdskortlægning.

    Arbejdet med den nye løsning skal være med til at sikre brugerne en effektiv serviceoplevelse og derved mindske tidsspilde og forvirring omkring brug af den digitale løsning.

    Som optakt fortæller Klavs Helberg Jensen fra Digitaliseringsstyrelsen om deres arbejde med at skabe fælles krav og anbefalinger til gode brugeroplevelser - for at sikre, at den digitale kommunikation med de offentlige myndigheder er brugervenlig, let at forstå, og at brugerne fortsat føler sig trygge ved at bruge de digitale kanaler.

    Brugerfokus
    Where
    Musholm

  • Udfordringen med at gøre hjemmesider og pdf’er tilgængelige fylder hos offentlige myndigheder rundt om i landet. Det har derimod ikke fået helt den samme opmærksomhed, at opgaven også gælder selvbetjeningsløsninger.

    Men hvordan kan offentlige myndigheder stå sammen i praksis, når det drejer sig om arbejdet med tilgængelighed i selvbetjeningsløsninger? Hvilke fora er der, som giver den mulighed? Hvilke ildsjæle er der, som vi kan spørge til råds? Hvem gør det godt? Få konkrete tips til at gribe opgaven an, når Sinnet Ellehauge Haag fortæller.
    Digitale tendenser
    Where
    Flintholm

  • Google My Business viser information uanset hvad. Du har ikke længere ejerskab over hvad de skriver i Google My Business profilen, medmindre du aktivt tager ejerskab og holder styr på, hvad der står. Men skal vi overhovedet bruge ressourcer på det? Hvor galt kan det gå? Få svar på, hvordan I kan gribe det an og hør om gode og dårlige erfaringer med det.
    SEO
    Where
    Helleholm

  • Sådan inddrager PensionDanmark brugerne, når de udvikler på website og digitale løsninger. Loba van Heugten fra PensionDanmark fortæller om de mange tips og tricks man kan bruge, når man ønsker at forstå slutbrugerens oplevelse. Og hvordan man får slutbruger-perspektivet ind i en ellers hektisk og komprimeret hverdag, ved hjælp af fx. brugertests.
    Brugerfokus
    Where
    Musholm

  • I starten af 2019 lancerede Roskilde Kommune har den danske chatbot ’Kommune Kiri’, som besvarer borgernes spørgsmål gennem et samtaleflow, enten direkte eller ved at lede borgerne hen til det relevante sted på kommunens hjemmeside. Rune Stæhr fortæller om de konkrete erfaringer med projektet, og hvordan det kan give værdi i en kommunes borgerservice.
    Digitale tendenser
    Where
    Flintholm

  • Nyd den gode frokost i vandkanten med udsigt over strand og hav. Maden bliver serveret fra Sinaturs køkken, med bæredygtighed for øje og det Økologiske Spisemærke i sølv. Menuen bliver tilrettelagt efter årstidens råvarer.
    Brugerfokus
    Digitale tendenser
    SEO

  • Ofte spænder vi ben for borgerne i deres forsøg på at finde information på hjemmesiden. De finder frem til en forældet side, en side der handler om noget andet eller måske finder de slet ikke informationen og ringer istedet. Hvordan gør vi det nemmere at finde informationen? Grundlæggende SEO: Få en introduktion til, hvordan du gør det nemmere for borgerne at finde din information på hjemmesiden. Få konkrete tips til hvordan du kan gribe det an i en presset hverdag og se hvilket værktøj der giver dig overblikket og resultaterne.
    SEO
    Where
    Helleholm

  • På sessionen får du et oplæg om, hvorfor det er en god ide, at kommunerne arbejder med servicedesign, og hvordan andre kommuner har båret sig ad med at komme i gang. Derudover vil der være en workshop, hvor du kan stifte bekendtskab med Det fælleskommunale servicedesign-værktøj, som du kan bruge hjemme i din egen kommune eller organisation.
    Brugerfokus
    Where
    Musholm

  • Står I selv over for at skulle udvikle et nyt offentligt website, eller er du bare nysgerrig på, hvordan andre har gjort? Se to cases fra nye offentlige websites. Du får to præsentationer á 30 minutter, hvor vi ser eksempler på nye offentlige sites - præsenteret af den organisation, som står bag. De deler deres overvejelser, erfaringer og resultater, og der bliver mulighed for at stille spørgsmål.

    Oplæg:

    Case 1: Nye skolehjemmesider i Aarhus Kommune

    I oktober 2019 lagde Aarhus Kommune SkoleIntra i graven med Aula som bedemand. Det betød nye hjemmesider til alle skoler og (på sigt) alle dagtilbud. Med mantraet "Never let a good crisis go to waste" har Børn og Unge gentænkt de moderat pressede skolers webkommunikation fra bunden. I stedet for at bruge den Drupal-løsning, som følger med Aula, har Aarhus valgt at bygge nye hjemmesider i kommunens eksisterende platform. Hør om bøvl og blær fra et lærerigt projekt.
    Oplægsholder: Martin Krøger, digital konsulent hos Aarhus Kommune, Børn og Unge

    Case 2: To kommuner går sammen om fælles hjemmesideløsning

    Hvorfor starte fra scratch, når alle kommuner i bund og grund har de samme behov og de samme brugere? I 2018 blev Furesø og Egedal kommuner enige om at give samarbejdet en chance. Resultatet: Én fælles hjemmesideløsning, to utvetydige identiteter, uvurderlig sparring på tværs af kommuner og ikke mindst en større pose penge til funktionaliteter, end hvis det havde været to selvstændige projekter. Hør om det usædvanlige samarbejde.
    Oplægsholdere: Stine Boeck er kommunikationskonsulent og webmaster i Furesø Kommune. Michael Ellingsgaard er webmaster i Egedal Kommune.

    Digitale tendenser
    Where
    Flintholm

  • Vil du gerne fremhæves i toppen af Google med et featured svar på borgernes spørgsmål? Så er Torbjørn Flensteds eksempler og praktiske SEO-tips til større synlighed for offentlige websites og digitale platforme lige noget for dig.

    Google fremhæver i stigende grad svar på spørgsmål på plads nummer #0 øverst i Google. Du kan med andre ord opnå endnu bedre placeringer end førstepladsen på Google. Disse attraktive placeringer sikrer dit website større synlighed, så vigtig service og selvbetjening når frem til brugerne, når de Googler.

    Du går fra workshoppen med svar på følgende spørgsmål:

    - Hvordan identificerer du borgernes vigtigste og mest stillede spørgsmål?
    - Hvordan skal du svare på spørgsmålene på dit website?
    - Hvilke typer fremhævede svar kan du opnå i toppen af Google?
    - Og sidst, men ikke mindst; Hvordan inddrager du disse SEO-metoder i dit arbejde, uden at sætte ekstra pres på en i forvejen travl hverdag?
    SEO
    Where
    Helleholm

  • Sille Eschenburg og Søren Top-Nørgaard fortæller om erfaringerne med servicerejser i Københavns Borgerservice. Konkret om forløbet med bestilling af Sundhedskort og hvilke aha-oplevelser de fik undervejs i forløbet. Hør mere om sprint, tests, og hvordan de har brugt Speech Analytics - og i det hele taget hvordan de arbejder med servicerejser i Københavns Borgerservice - og få inspiration til dit arbejde.
    Brugerfokus
    Where
    Musholm

  • Hør Aske Kammer fortælle om, hvordan data om brugerne siver gennem hjemmesider og apps for at ende hos private virksomheder. Aske gennemgår undersøgelser af fænomenet og giver eksempler på, hvordan man som ansvarlig for digitale tilbud kan begrænse utilsigtet spredning af data.
    Digitale tendenser
    Where
    Flintholm

  • Hør Jakob de Lemos fortælle om tendenser og trends fra brugertest af 200 offentlige digitale selvbetjeninger.

    Hvad forventer brugerne af den offentlige digitale selvbetjening, og hvordan interagerer de med den? Hvilke udfordringer og problemer opstår der undervejs? Jakob viser en stribe lærerige praktiske cases, som viser, hvad du skal være særlig opmærksom på i udviklingen af offentlige digitale platforme.

    Få tips til, hvordan du forbereder brugeren til selvbetjeningen, hvordan du kommunikerer undervejs, og hvordan du hjælper og guider brugeren godt videre efter selvbetjeningen.

    Brugerfokus
    Digitale tendenser
    SEO
    Where
    Flintholm

  • Bliv hængende, tag en drink og få mulighed for at snakke med kollegaer og oplægsholdere
    Brugerfokus
    Digitale tendenser
    SEO