Webdagen sætter fokus på de mange forskellige måder, man kan lave offentlige hjemmesider på. Vi inviterer tre webmedarbejdere, som hver dykker ned i ét specifikt emne, som har været særligt i udviklingen af den pågældende hjemmeside - det kan være en helt ny hjemmeside eller et større redesign. Du får mulighed for at spørge ind til de valg, som er truffet. Hvad fungerede godt? Og hvad de ville have gjort anderledes set i bakspejlet? På den måde får du kig ind i maskinrummet og inspiration til dit næste webprojekt.
Den første af de tre webmedarbejdere, som vi har på plakaten er Danmarks Statistik med en case fra deres redesign-projekt:
Sådan bruger Danmarks Statistik datavisualiseringer som et gennemgående element
Hvordan undgår man at drukne sit website i store, komplekse tabeller, når man er en talfabrik? Hvordan får man datavisualiseringer og infografik til at blive det naturlige valg i en organisation, hvor seriøsitet og troværdighed er altafgørende? Danmarks Statistiks hjemmeside har gennem de seneste 3 år været igennem en større makeover. Et af fokusområderne har været en bevægelse væk fra den rene præsentation af tal i tabeller - og mod at bruge datavisualisering, fremhævede nøgletal samt infografik. Hør om de små sejre og de mange udfordringer – og lidt om hvordan vi gør rent teknisk. Oplægsholderen er Anne Larsen, webkoordinator og teamleder hos Danmarks Statistik.
Den næste er: Kort proces: Sådan forenklede Frederiksberg Kommune projektet om ny hjemmeside.
Frederiksberg Kommune havde længe talt om, at den gamle hjemmeside trængte til at blive fornyet. Men som mange andre kommuner oplever, var det svært at finde tid og ressourcer til at igangsætte det helt store projektforløb med brugerinvolvering, analyser og udarbejdelse af udbudsmateriale.
En mindre gruppe centrale medarbejdere på web- og digitaliseringsområdet fik grønt lys til at vende processen lidt på hovedet og skære ind til benet. Prioriteterne var god standard, prisstabilitet og et godt leverandørsamarbejde. En markedsundersøgelse og mange møder med andre kommuner resulterede i en aftale om ny hjemmeside i februar 2023.
Få måneder efter - den 31. maj - gik kommunen i luften med en ny hjemmeside samt 25 subsites. Kort efter lancering satte kommunen gang i analyse af webtilgængelighed og usability på den nye platform - med fornyet motivation til at rydde op.
Den sidste er: Nyt UG.dk: Sådan holder man et skarpt målgruppefokus og brugertester med de unge
UddannelsesGuiden.dk (ug.dk) står over for en større teknisk opgradering, og i den forbindelse har Styrelsen for It- og Læring (STIL) samtidig besluttet at forbedre indholdet og designet for at sikre en fortsat høj brugerværdi. I arbejdet er det valgt, at den primære målgruppe er de 14-25-årige. Styrelsen for It- og Læring (STIL) har gennemført omfattende brugertests med denne målgruppe for at sikre, at den nye platform bliver både intuitiv og engagerende. Resultatet bliver en hjemmeside, der kombinerer brugervenlighed med målrettet indhold, som informerer og inspirerer både afklarede og uafklarede uddannelsessøgende. Kom og hør Ruben Christensen, product owner hos Styrelsen for It- og Læring, præsentere de praktiske erfaringer og indsigt fra dette spændende projekt.