Program for Webdagen 2025

Webdagen blev afholdt den 22. og 23. september 2025. Se programmet nedenfor.

  • Mandag 22. september


  • Tirsdag 23. september


  • Hvem stillede verdens første spørgsmål? Og hvad betyder det for os i dag?
    Sammen med filosof, forfatter og entreprenør, Pia Lauritzen, undersøger vi i dette oplæg menneskets spørgende væsen som det essentielle karakteristika, der adskiller os fra dyr, guder og maskiner.

    Du får også mulighed for at skyde spørgsmål afsted og modtage tilbagemeldinger med det samme og på den måde sætter vi tankerne i gang og hjælper hinanden.
    Where
    Flintholm/Sandholm, stuen

  • Fold-ud bokse (accordions) bruges flittigt på offentlige websites, men ofte uden en klar strategi. Gøres det forkert, kan det skade både brugeroplevelsen og synligheden i søgemaskinerne.
    I dette oplæg dykker vi ned i best practice for brug af fold-ud bokse – både ift. usability, tilgængelighed, SEO og Googles indeksering. Hvordan sikrer du, at vigtig information ikke går tabt? Hvordan håndterer søgemaskiner skjult indhold? Og hvordan kan du bruge strukturerede data til at øge din synlighed?

    Få konkrete eksempler og praktiske anbefalinger, du kan tage med hjem og implementere med det samme.
    Where
    Flintholm, stuen

  • How do large institutions work practically with creating more climate-friendly websites? In this session, the University of Copenhagen and the University of Edinburgh share their experiences, lessons learned, challenges faced, and best practices for making the web more sustainable. The session is in English and it will be a hybrid session, as Stratos will be joining us on an online connection.
    Where
    Sandholm, stuen

  • Søgemaskineuniverset har forandret sig mere det seneste år end i det forudgående årti. Google har introduceret AI Overviews, ChatGPT har lanceret SearchGPT, og nye søgemaskiner som Perplexity udfordrer status quo. Hvad betyder det for offentlige websites digitale tilstedeværelse i praksis?

    I dette oplæg zoomer vi ind på de nyeste trends, teknologier og brugeradfærd, der former fremtidens søgelandskab. Du får helt konkrete bud på, hvordan AI forandrer søgeresultatet - fra de klassiske blå links til chat-baserede svar og ‘zero-click’-tendenser.
    Where
    Sandholm, stuen

  • I en tid, hvor fake news udgør en reel trussel mod borgeres tillid til samfundets institutioner, er det afgørende, at vi sikrer kvaliteten af den information, der kommer fra myndighederne. Ikke mindst fordi det stadig oftere er en generativ AI-chatbot, der serverer informationen, og den har hverken kritisk sans eller bullshit-detektor. Når botten scraper din hjemmeside, så æder den info råt for usødet.

    I 2024 udviklede og implementerede Aalborg Kommune en digital løsning, MYK-Tool, som effektivt understøtter opgaven med at sikre, at oplysningerne på hjemmesiderne er opdaterede og korrekte. Og nu deler de ud af de erfaringer, de har gjort sig.

    Vælg dette oplæg, hvis du savner inspiration til, hvordan I får bedre styr på den myndighedsfaglige kvalitetssikring af jeres hjemmesider.
    Where
    Flintholm, stuen

  • De to jazzguitarister Andreas Ugorskij & Mads Nørgaard er garant for en god gang syre-swing. Udgangspunktet er Swing Manouche og Gypsy Jazz, fyret af med passion og stor kærlighed til guitarens uendelige udtryksformer.
    Where
    Restauranten

  • Vi har reserveret en del af restauranten, hvor du kan nyde en 3-retters menu sat sammen ud fra årstiden og sæsonens friske råvarer.
    Where
    Restauranten

  • Vi vil gerne involvere brugere i alt hvad vi laver, men har ikke altid et hold af udviklere siddende lige ved siden af til at lave alle de små tilpasninger, der sikrer den bedste brugeroplevelse. Så hvordan sikrer vi et samarbejde med leverandørerne, så det rette niveau af brugerinvolvering opnås?
    Where
    Sandholm, stuen

  • Hent inspiration i ro og mag fra en stribe værktøjer, som alle sammen er i brug på offentlige hjemmesider landet over. Hver oplægsholder giver en kort casebaseret præsentation med udgangspunkt i den måde, værktøjet bliver brugt på offentlige hjemmesider, og du får på den måde et konkret indblik i den måde, værktøjet bliver brugt på af dine webkolleger.

    På Webdagen får du med ”Tool time” et kurateret udvalg med to sponsorerede oplæg på hver 20 minutter, hvor du kan høre om potentielle løsninger på nogle af de udfordringer, I sidder med i hverdagen.

    Kl. 9.05-9.25: Piwik PRO
    I den offentlige sektor er udfordringer med data, compliance, GDPR, adfærdstracking og cookiebanners en del af hverdagen. I dette oplæg ser vi på konkrete cases – bl.a. fra den hollandske regering – og viser, hvordan man kan måle bedre, overholde reglerne og samtidig optimere digitalt indhold. Deltagerne går derfra med praktiske indsigter og idéer til at styrke både datakvalitet og borgernes oplevelse.

    Kl. 9.30 - 9.50: Twentythree
    Mange offentlige organisationer udnytter ikke videos fulde potentiale og mister dermed værdifuld indsigt i deres publikum. I dette oplæg deler Theis Nielsen seks konkrete tips til, hvordan offentlige organisationer kan arbejde strategisk med video. Lær hvordan organisationer som Københavns Kommune, der har været kunder hos TwentyThree siden 2009, bruger video som et primært digitalt kommunikationsmedie
    Where
    Musholm/Helleholm, 1. sal

  • Hør om Frederikssund Kommunes rejse fra et 18 år gammelt Intranet, hvor det eneste sikre var, at man ikke kunne finde noget som helst, til kommunens helt nye intranet, Fjorden. Under overskriften ”Vi sletter hele lortet” er Fjorden ”custom made” ned til mindste detalje. Navigationen er tænkt på nye måder og i designet af brugeroplevelsen og -rejsen, er der arbejdet målrettet med sprog, sidestruktur, dokumenter og optimering til intelligent søgning og chat. Og alt er selvfølgelig 100% webtilgængeligt.
    Where
    Flintholm, stuen

  • De fleste hjemmesidebesøgende starter i Google, hvor billedet ofte er forvirrende. Ofte findes det samme indhold på flere forskellige offentlige hjemmesider. Ud fra en case med vurderingsportalen.dk, kommer du til at høre om søgeordskannibalisering, og hvordan SEO i det offentlige ikke kun handler om indhold og teknik, men også om samarbejde og koordinering.
    Where
    Langesand, stuen

  • Hvornår skal du inddrage slutbrugerne, og hvordan skaber du brugervenlige digitale løsninger?
    Det kan du få svar på til denne workshop, hvor Digitaliseringsstyrelsen vil præsentere konkrete værktøjer og du får hands-on erfaring med, hvordan du kan anvende dem til at gøre dine digitale løsninger nemmere at anvende.

    Ved at forstå brugernes behov og udfordringer, minimeres risikoen for, at drifts- og supportopgaver bliver større end forventet. Jo tidligere man kender til problemerne, jo nemmere og billigere er de at løse.

    Du vil blive introduceret til værktøjer fra Guide til gode brugeroplevelser, som er udarbejdet af Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, KL og Danske Regioner.
    Where
    Musholm/ Helleholm, 1. sal

  • Ny oplægsholder: Rune Nørager
    Where
    Langesand, stuen

  • AI-værktøjer kan revolutionere måden, vi arbejder med kommunikation på – fra hurtigere idéudvikling og skarpere tekster til visuelt stærkt indhold og effektivisering af arbejdsprocesser. I denne workshop får du hands-on erfaring med, hvordan AI kan blive din nye bedste kollega i dit arbejde. Vi ser på konkrete værktøjer og metoder, der kan:

    - Hjælpe dig med at skrive fængende og præcise tekster
    - Optimering af rutineopgaver, så du får mere tid til det du finder interessant
    - Inspirere til en mere legende og kreativ tilgang til din kommunikation
    Where
    Sandholm, stuen

  • Vi inviterer to webmedarbejdere, som hver dykker ned i ét specifikt emne, som har været særligt i udviklingen af den pågældende hjemmeside - det kan være en helt ny hjemmeside eller et større redesign. Der bliver mulighed for at spørge ind til de valg, som er truffet. Hvad fungerede godt? Og hvad de ville have gjort anderledes set i bakspejlet? På den måde får alle et kig ind i maskinrummet og inspiration til det næste webprojekt.

    Den første oplægsholder er Gitte Karring, Vejle Kommune
    Én platform – mange formål: Sådan deler hele kommunen samme webplatform

    Få indblik i, hvordan en hel kommune – med kunst, skoler, lokalplaner, DGI Landsstævne og rottebekæmpelse – bruger det samme CMS.
    Vejle Kommune har i flere år samlet hjemmesider for skoler, kulturhuse, institutioner og events i én samlet platform. Nogle subsites lever videre. Andre er lukket. Nye opstår. Erfaringerne viser, at ét CMS skaber både sammenhæng og genkendelighed – også når behovene og målgrupperne er vidt forskellige.
    Hør, hvordan vi organiserer webarbejdet, så både fællesskab og forskellighed får plads, og hvordan en tydelig governance skaber rammer for både ansvar og frihed.
    Få også konkrete eksempler på gevinster og faldgruber, når mange dele af en stor organisation som Vejle Kommune deler den samme platform.

    Den anden oplægsholder er Johannes Nygaard, som er chefkonsulent på Københavns Universitet.
    Fleksibelt CMS og skræddersyede løsninger: Sådan omlægger Københavns Universitet hele deres webplatform

    Universiteterne har nogle af landets største og mest omfangsrige websites. Så hvordan går man i gang med at skifte CMS, efter man har haft det samme, specialbyggede CMS i 20 år? Hvordan griber man det an, når man har 250.000 indholdssider? Kan man have 36 institutter, hundredvis af forskningscentre, en studieportal, tre museer og et par dyrehospitaler på samme webplatform?

    Københavns Universitet er gået radikalt til opgaven og styrer projektstyrer selv en CMS-udskiftning til et open source CMS med dele bygget af flere forskellige leverandører. Kom og hør om processen og fordele og ulemper ved selv at stå med ansvaret.
    Where
    Flintholm, stuen

  • Webanalyseværkstedet er for dig, der arbejder med webstatistik eller blot er nysgerrig på, hvordan du kan bruge data fra din hjemmeside. På workshoppen kan du høre to korte oplæg og udveksle erfaringer med andre i samme situation. 

    De fleste af os indsamler store mængder data om, hvad brugerne foretager sig på vores hjemmesider. Men hvordan får vi ledelsen til at interessere sig for tallene? Hvordan måler vi tværs af kanaler? Hvordan får vi tallene ud til de indholdsansvarlige? Hvilke rapporter eller dashboards fungerer godt til hvilke medarbejdere?

    Webanalyseværksedet starter med to korte oplæg fra to medarbejdere, som hver præsenterer egne erfaringer og skitserer nogle gængse problemstillinger i arbejdet med webanalyse i det offentlige. Denne gang byder vi velkommen til Morten Petersen som er SEO Manager & dataanalytiker hos Udviklings- og Forenklingsstyrelsen med oplægget "Kunsten at skabe værdi gennem synlighed, sammenlignelighed og tilgængelighed". Lena Thorsgaard, som er webmaster for www.odense.dk og specialkonsulent i Odense Kommune, byder ind med oplægget ”Speak CEO – lad os prøve at få ledelsens opbakning!”. Dernæst udveksler vi erfaringer i grupper og i plenum. Tag din egne erfaringer og spørgsmål med, og bidrag til den fælles diskussion!
    Where
    Egholm, 1. sal

  • Spillet Webmester er til dig, der gerne vil netværke og tale om dit fag med andre dygtige praktikere. Webmester er et dilemmaspil, hvor du får mulighed for at tale om dilemmaer i webarbejdet med dine medspillere. Se det som en anledning til at få sparring og gode idéer - og husk at der er præmier!

    Spillet foregår i grupper af 3-6 personer. Hver gruppe får udleveret en spilleplade og et sæt spilleregler. Og vi sørger for at der både er kaffe og snacks undervejs til alle.

    Kig forbi og se om du kan kæmpe dig til titlen som Webdagens Webmester. Ditte Wolff-Jacobsen er ‘spilmester’ og du bidrager ved både at dele din viden og stille gode spørgsmål.
    Where
    Musholm/ Helleholm, 1. sal

  • Hvordan kan kvaliteten af kommunale hjemmesider måles for at sikre, at de lever op til forventningerne om brugervenligheds-, indholds- og designkvalitet? Julie har i sit speciale udviklet et bud på en evalueringsmodel, der systematisk kan bruges til at måle kvaliteten af kommunale hjemmesider. Modellen er bygget op om omkring 77 kvalitetskriterier, der når de observeres og indsættes i modellens beregningsmodel genererer et samlet indeks på mellem 0-100%, som gør det muligt at identificere konkrete forbedringsmuligheder med datadrevet indsigt.

    Med oplægget her vil Julie gerne lægge op til en dialog omkring styrker og svagheder ved kvantitative kvalitetsvurderinger og hvordan de kan bruges i praksis. Så kom og hør et frisk take på kvalitetsmåling af kommunale hjemmesider, og tag dine bedste forslag og idéer med som feedback.
    Where
    Flintholm, stuen

  • I ATP ville vi væk fra synsninger og støvede skriveråd – og derhen, hvor vi arbejder med sproget og kundeoplevelsen på baggrund af data og viden om vores kunder. En ny skriveguide blev omdrejningspunktet.

    Kom forbi og hør om to ting:
    - Den klassiske skriveguide: Hør, hvordan vi har udarbejdet, implementeret og testet skriveguiden blandt 7000 respondenter
    - Vores AI-skriveassistent: Vi har sat strøm til skriveguiden i vores AI-skriveassistent. Hør, hvad det betyder for redaktørens arbejde med tekster.

    Vores arbejde har i 2025 vundet Sprogprisen for ’Danmarks bedste arbejde med sprog’.
    Where
    Sandholm, stuen

  • De er vores allesammens dårlige samvittighed – Google Business Profiles. Vi ved godt, at vi burde tage hånd om dem, men det virker helt uoverskueligt!

    Assens Kommune har kastet sig ud i det og samlet en række erfaringer. Den gode nyhed er, at man godt kan få styr på profilerne. Den dårlige nyhed er, at der ikke er noget quickfix. Opgaven kræver lidt systematik, vedholdenhed og tid. Kom og hør om de helt lavpraktiske overvejelser og erfaringer, som kommunen har gjort sig, og få konkrete tips til din rejse mod korrekte data og god samvittighed.
    Where
    Langesand, stuen

  • Vallensbæk Kommune har sat gang i en ambitiøs indsats for at øge medarbejdernes forståelse af AI. 24 superbrugere er uddannet og arbejder med forskellige AI-cases ud fra deres faglige praksis. Hør, hvordan en praksisnær tilgang kan afdække mulige anvendelser af AI og hvilke overvejelser der følger i forhold til vurdering af kvalitet, bias og udvælgelse af relevante cases og datakilder.
    Where
    Langesand, stuen

  • Case om Rejsekortet-app. Ofte bliver inklusion og tilgængelighed noget man først kommer i tanke om til sidst, når man bygger nye digitale produkter. I Rejsekort & Rejseplanen har de valgt at tænke det ind helt fra start. Hør hvordan de har gjort i praksis.
    Where
    Sandholm, stuen

  • Formidler du ind i mellem komplekse budskaber? Forskningsresultater, analyser, statistik eller anden faglig viden? Og synes du, det kan være svært at ramme den helt rigtige balance mellem at kommunikere modtagerorienteret, men stadig ikke gå på kompromis med den faglige kompleksitet?

    Så er du ikke alene!

    Den her ultrakorte og quickanddirty-workshop handler om én ting: Indsigter og værktøjer til at: Fange din modtager! Det handler om at gøre budskaber: Relevante, motiverende, fængende, tydelige og præcise. Vi gennemgår konkrete eksempler på tekster fra offentlige hjemmesider, og sammen skaber vi et manifest: 7 bud på, hvordan du effektivt fanger din modtager!
    Where
    Flintholm, stuen

  • I det danske velfærdssamfund bryster vi os af en høj tillid til hinanden og til staten. Men hvordan påvirkes tilliden og sammenhængskraften i et samfund, hvor skærme i stigende grad afløser mødet mellem mennesker?

    Det sidste oplæg på Webdagen tager afsæt i Jakob Sorgenfri Kjærs bog ”Kig op” (2024) og hans prisvindende artikelserie i Politiken om ’den digitale underklasse’. Den mere end 60 artikler lange serie handler om alle dem, der på den ene eller anden måde bliver hægtet af i mødet med det digitale Danmark og velfærdsstatens tiltagende krav til selvbetjening. Undersøgelser viser, at op mod hver tredje dansker i større eller mindre grad er udfordret af digitaliseringen. Velfungerende borgere i alle aldre risikerer at blive digitalt udsatte, enten kortvarigt eller permanent.

    Med mennesket i fokus adresserer Jakob Sorgenfri Kjær de sundhedsmæssige og demokratiske konsekvenser af den digitalisering, der forandrede vores liv og samfund i løbet af ganske få år, og kommer ind på et par eksempler på, hvad vi og hvad du kan gøre ved det.
    Where
    Flintholm/ Sandholm, stuen